Szkolna wycieczka zagraniczna - formalności

by 4/03/2018 0 komentarze



Szkoła jako instytucja oświatowa może zlecić organizację imprezy turystycznej dla swoich uczniów biuru podróży, jednak należy wziąć pod uwagę, że wycieczka musi być zorganizowana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i trzeba skompletować niezbędne dokumenty z nią związane. 

Jakie formalności należy spełnić przed wysłaniem dzieci na wycieczkę? 


Dokumenty do Kuratorium 

Przy organizacji wycieczki szkolnej wymagane jest złożenie kompletu dokumentu do Kuratorium Oświaty. Niezbędne dokumenty do załatwienia sprawy to: zawiadomienie o wycieczce i imprezie zagranicznej (formularz nr 1), program pobytu i liczba uczniów biorących udział w wycieczce wraz określeniem ich wieku (formularz nr 2). Dodatkowo potrzebna jest lista podróżujących dla wycieczek w Unii Europejskiej (formularz nr 3) - dotyczy wyłącznie osób niebędących obywatelami państwa członkowskiego UE. Dokumenty te należy złożyć do co najmniej 14 dni przed planowanym wyjazdem do odpowiedniego Kuratorium. Obowiązek zawiadomienia organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny spoczywa na dyrektorze placówki. 


Podstawowe akty prawne 

Dyrektor szkoły podejmuje wszelkie decyzje i dokonuje formalności dotyczących organizacji szkolnych wycieczek w ścisłym odniesieniu do obowiązujących przepisów powszechnych, jak również zapisów statutu szkolnego wewnętrznego regulaminu szkolnego (procedura organizowania wycieczek) i możliwości finansowych wynikających z planu finansowego szkoły. 

Zasady organizowania wycieczek szkolnych wynikają z przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, poz. 1516). Rozporządzenie to mówi o dopuszczalnych formach działania, jak i sposobie realizacji poszczególnych typów zajęć, w których uczniowie uczestniczą pod czujnym okiem opiekunów nauczycieli. Drugą najważniejszą podstawą prawną w tym przypadku jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. z 2014 r. poz. 1150). Szczegółowe warunki i sposób wypełniania zadań szkoły reguluje też kilka innych aktów prawnych, z którymi warto się zapoznać, zwłaszcza: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 maja 1997 r. w sprawie określenia warunków bezpieczeństwa osób przebywających w górach, pływających, kąpiących się i uprawiających sporty wodne (Dz. U. Nr 57, poz. 358); rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67 z późn. zm.); ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) - ważne przepisy w zakresie organizacji wycieczek rowerowych; ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - w zakresie czasu pracy nauczycieli. 

Zgodnie z § 4 rozporządzenia z dnia 8 listopada 2001 r. organizowanie krajoznawstwa i turystyki przez szkoły i placówki dla uczniów i wychowanków może odbywać się w formach, takich jak: 

1) wycieczki przedmiotowe - inicjowane i realizowane przez nauczycieli w celu uzupełnienia obowiązującego programu nauczania, w ramach danego przedmiotu lub przedmiotów pokrewnych (np. wycieczka na lekcji historii do muzeum); 

2) wycieczki krajoznawczo-turystyczne - w których udział nie wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych (np. wycieczki jednodniowe lub kilkudniowe realizowane zgodnie z przygotowanym w szkole planem wycieczek w ciągu roku szkolnego); 

3) imprezy krajoznawczo-turystyczne - biwaki, konkursy, turnieje itp.; 

4) imprezy turystyki kwalifikowanej i obozy wędrowne - w których udział wymaga od uczestników przygotowania kondycyjnego i umiejętności specjalistycznych, w tym posługiwania się specjalistycznym sprzętem; 

5) imprezy wyjazdowe - tj. zielone szkoły, szkoły zimowe (związane z realizacją programu nauczania). 

Pozostałe informacje dotyczące wycieczek i imprez zagranicznych dostępne są na stronie Kuratorium Oświaty.

Adam Kroczek

Developer

Właściciel bloga i biura podróży. Zafascynowany aktywnym spędzaniem wolnego czasu, górami, MTB i nartami.

0 komentarze:

Prześlij komentarz